Als ik bezig ben het vraagstuk van klanten: “hoe kan ik mijn merk sterk en goed positioneren”, focus ik mij naast de belangrijkste productfeatures van een merk nóg meer op de emotionele needs van hun klant. Maar waarom is dit zo belangrijk?
Als merk moet je je tegenwoordig op een unieke, waardevolle en relevante manier positioneren, aangezien we gewoonweg zeer veel merken en producten
hebben. Maar hoe doe je dat dan?
Dit creëer je vooral doordat je klanten een emotionele connectie kunnen maken met jou als merk. Voelt hij of zij veiligheid, gezelligheid, onafhankelijkheid bij je merk, altijd iets met een HEID.. Oftewel een criteria.
De vraag is, welk criteria is dit voor jouw merk? Is dit ook meteen de kapstok voor al jouw communicatieplannen, of bedenk je vaak weer iets nieuws?
Merkconsistentie komt vooral als we onszelf als merk veel regels opleggen waar we ons aan moeten houden. Altijd logo linksonder, altijd schrijven met bepaalde bijvoeglijk naamwoorden die ons belangrijkste criteria naar voren brengt… dat maakt merkconsistentie compleet. Iets wat het brein maar al te fijn vindt, want die houdt niet zo van veranderingen. Want stel je voor, je gaat naar de Albert Heijn en alle merken die je kent hebben een nieuw etiket? Error in je hoofd toch? Blauwe Heineken flesjes? Zou je die überhaupt drinken? Paarse Coca-cola etiketten? Ik zou het een geweldig idee vinden om totaal ontredderd met een heleboel klanten samen door de Albert Heijn te lopen.
Maar hoe maak je die connectie nog meer? Trigger onze zintuigen!
Offline heb je de big 5: zien, horen, ruiken, proeven en voelen. En online? Vooral zien en horen. Dat is een groot verschil! Iets wat online nog niet goed kan evenaren met offline. Daarom houden we in onze digitale merkpositioneringen en proposities veel rekening met die 2 gouden zintuigen. Ze zijn zeer belangrijk omdat ze ons gedrag beïnvloeden, onze emoties en onze beslissingen.
Hierin is ZIEN misschien wel het belangrijkste zintuig als het gaat om merkpositionering. We zijn als mens zeer visueel ingesteld en ons brein verwerkt visuele informatie veel sneller dan andere vormen van informatie. Daarom is het zo belangrijk om aandacht te besteden aan de visuele elementen van je merk, zoals kleuren, logo's en beeldmateriaal om je merk herkenbaar te maken. De covid-pandemie heeft ons laten inzien hoe belangrijk die zintuigen zijn in ons leven en hoe erg we ze missen als ze niet genoeg geprikkeld worden.
En als jouw merk erin slaagt om mijn zintuigen te prikkelen en een emotionele connectie te maken, dan kan je rekenen op mijn loyaliteit als klant.
Dus merken, blijf creatief en prikkel alle zintuigen! En als je dan ook nog eens een waardevolle propositie hebt, ja… dan bouw je misschien wel een zeer intense band met mij op in no time ;) #merkpositionering#propositie#merkstrategie#marketing#zintuigen#experientialmarketing
Comments